15. april sendte Olje- og energidepartementet (OED) på høring et forslag om krav til selskapsmessig og funksjonelt skille mellom strømnettvirksomhet og annen virksomhet for alle nettselskap. Departementet foreslår i notatet at energiloven endres slik at det stilles krav til selskapsmessig og funksjonelt skille mellom nettvirksomhet og annen virksomhet for alle energiforetak med inntektsramme fastsatt av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Alle nettforetak har i dag krav om regnskapsmessig skille mellom nettvirksomheten og annen virksomhet og for selskaper med over 100 000 kunder må det være et selskapsmessig og funksjonelt skille mellom nettvirksomhet og produksjons- /omsetningsvirksomhet. Denne grensen har medført at det store flertallet av nettselskap ikke er omfattet av om regnskapsmessig skille.
Den foreslåtte lovendringen vil bidra til redusert risiko for kryssubsidiering og til å styrke nøytraliteten mot annen konkurranseutsatt virksomhet. Kravet til selskapsmessig og funksjonelt skille foreslås nå utvidet fra å gjelde produksjon og omsetning av elektrisk energi til å gjelde all annen virksomhet enn nettvirksomhet.
Selskapsmessig og funksjonelt skille kan på kort sikt medføre at det påløper ekstra kostnader, særlig for mindre selskap. Tiltaket bidrar til å redusere behovet for omfattende monopolkontroll og tilsynsvirksomhet fremover. I tillegg foreslår departementet at selskapene gis en tilpasningsperiode på tre år etter lovens ikrafttredelse.
Aktuelle e-verk
I 2015 har 144 selskap inntektsramme. Det betyr at de er i en monopolsituasjon og tarifferer kunder. Av disse driver om lag 130 distribusjonsnettvirksomhet og om lag 70 regionalnettvirksomhet. 80 selskap driver med televirksomhet, og nesten alle driver med annen virksomhet, typisk installasjon/arbeid for andre og diverse vareomsetning.
Av 144 nettselskap har 7 selskap krav til både selskapsmessig og funksjonelt skille etter energiloven. Disse har til sammen i overkant av 1,6 millioner kunder i distribusjonsnettet, det vil si i underkant av 60 prosent av kundemassen.
I tillegg har 34 selskap gjennomført selskapsmessig skille mellom nettvirksomhet og omsetning/produksjon. Dette er enten gjort som følge av pålegg fra NVE eller på frivillig basis. 79 selskap er helintegrerte med både nett, produksjon eller omsetning i samme juridiske enhet, mens 24 selskap er kraftprodusenter og næring med liten nettvirksomhet.
Krav til organisering av nettselskapene
OED foreslår et krav til selskapsmessig skille, som innebærer at nettvirksomheten må skilles ut i egen juridisk enhet. Videre stilles det krav til at nettvirksomhet ikke kan eie eller eies av konkurranseutsatt virksomhet. Der hvor selskapet både driver nett- og konkurranseutsatt virksomhet, kan morselskapet hverken drive nett- eller konkurranseutsatt virksomhet. Det mest nærliggende vil da være å organisere morselskapet som et holdingselskap og nett- og konkurranseutsatt virksomhet i hvert sitt datterselskap.
Gjennom et slikt skille blir nettvirksomheten blir mer synlig, økonomiske overføringer mellom virksomhetsområder blir mer transparente for eierne og OED mener at et dette vil bidra til at det blir lettere å sammenlikne nettforetakene og at barrierer for salg og sammenslåinger dermed reduseres.
I tillegg foreslår OED at det skal være et funksjonelt skille gjennom at personer i ledelsen i nettforetaket ikke kan delta i ledelsen i søsterselskap i konsernet, dette for å oppnå uavhengige styrings- og beslutningsstrukturer i ulike deler av konsernet. Dette er ment å bidra til at det selskapsmessige skillet får konsekvenser i den daglige driften.
Forslaget til ny § 4-7 annet ledd i energiloven lyder:
«Personer i ledelsen i nettforetak kan ikke delta i ledelsen i foretak som driver annen virksomhet innenfor det integrerte foretaket».[1]
«Annen virksomhet» omfatter også annen virksomhet enn produksjon og omsetning av elektrisk energi i motsetning til dagens tekst i § 4-7 annet ledd. Morselskap eller kontrollerende eier kan derfor ikke drive konsesjonspliktig produksjons-, omsetnings- eller fjernvarmevirksomhet. Dersom morselskap eller kontrollerende eier driver annen virksomhet, vil personer i ledelsen ikke kunne delta i ledelsen i nettforetaket.
Departementet mener at etablering av selskapsmessig og funksjonelt skille for alle nettforetak, vil være et viktig skritt i riktig retning av å fjerne uheldig sammenblanding mellom monopolvirksomhet og konkurranseutsatt virksomhet, da supplert med tilsyn og kontroll og innskjerping av regler for tjenestekjøp i konsern
Tjenestekjøp i konsern
For å redusere mulighetene for kryssubsidiering innenfor en konsernmodell i praksis, sendte NVE 30. juli 2014 på høring et forslag om endring av kontrollforskriftens bestemmelse om kryssubsidiering. Det ble foreslått innført et generelt krav om konkurranse på kjøp som foretas av nettselskap i konsern og hvor kostnadene skal føres under nettselskapets nettvirksomhet. Forslaget innebærer at innkjøp og tildeling av kontrakter fra nettselskap skal skje på bakgrunn av objektive og ikke-diskriminerende vilkår. Formålet med denne endringen er å motvirke kryssubsidiering mellom konkurranseutsatt virksomhet og nettvirksomhet. NVE tar sikte på å vedta disse endringene i løpet av første halvår av 2015, med ikrafttredelse fra 1. januar 2016.
Høringsfristen er onsdag 27. mai 2015 og dokumentet kan leses her.
[1] Med integrert foretak forstås i denne lov: Foretak eller en gruppe av foretak som driver overføring, omforming eller fordeling av elektrisk energi (nettvirksomhet) i tillegg til annen virksomhet. En gruppe av foretak omfattes dersom det kan utøves kontroll med foretak i gruppen. (forslag til ny tekst 1-3 tredje ledd).