Det følger av kommuneloven at verken kommuner eller fylkeskommuner kan gå konkurs. Det samme gjelder for interkommunale selskaper (IKS) etter lov om interkommunale selskaper (IKS). EFTAs overvåkingsorgan, ESA har stilt spørsmål ved hvorvidt dette gir disse organene økonomiske fordeler i form av ubegrensede garantier når de driver økonomisk aktivitet i konkurranse med private.
ESAs foreløpige vurdering er at verken det norske generelle skattefritaket eller ubegrensede garantier er i overenstemmelse med EØS-avtalens regler om offentlig støtte. Som et forslag til løsning, har ESA foreslått at det innføres et krav om at aktiviteter som regnes som økonomisk aktivitet legges i selskaper som er skattepliktige og som kan gå konkurs, f. eks aksjeselskap eller samvirkeforetak.
Regjeringen nedsatte sommeren 2016 en ekstern arbeidsgruppe som skal foreta en rettslig vurdering av om dagens norske regelverk er i samsvar med EØS-avtalens regler om offentlig støtte. Videre skal gruppen identifisere og drøfte andre konkurransemessige fordeler og ulemper mellom offentlige og private aktører. Rapporten skal leveres 1. januar
Arbeidsgruppen vil også vurdere hva som er økonomisk aktivitet i IKS-lovens forstand og gruppens forslag til nødvendige tiltak etter EØS-avtalen vil presenteres i rapporten.
Ref.: Pkt. 4.10 i Prop. 128 S (2016–2017)